La Web de l'Ajuntament de Barcelona


Descripció del tràmit

Declaració / Autoliquidació de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (plusvàlua)

Què podeu fer?
  • Pot realitzar una estimació, autoliquidació o declaració de l'impost de plusvàlua.

    Una vegada efectuada l'autoliquidació pot pagar a través del mateix tràmit o imprimir-la i pagar en una entitat bancària col·laboradora.

Què necessiteu saber?
Com es fa el tràmit?
  1. Seleccioni una opció:

    • Estimació: permet calcular la quota a pagar pel sistema objectiu i pel sistema real i valorar el més convenient.
    • Autoliquidació o declaració: permet obtenir l'autoliquidació o declaració i realitzar el pagament, si és el cas, amb el sistema de càlcul objectiu i amb el sistema de càlcul real.
    • Annexió de documentació: permet annexar la documentació requerida una vegada realitzada l'autoliquidació o declaració de l'impost, sempre que s’hagi realitzat a través del tràmit d'internet i no hagin passat més de 60 dies.
  2. Ompli el formulari i confirmi les dades.

  3. Podeu fer el pagament de l'autoliquidació. 

    • Al moment, per internet.
    • Podeu imprimir el full d'autoliquidació i fer el pagament en una entitat bancària col·laboradora.

I després...

L’autoliquidació, una vegada efectuat el pagament, és el document acreditatiu de la comunicació de la transmissió a l’Ajuntament de Barcelona i no haureu de retornar cap documentació a l'Institut Municipal d'Hisenda, excepte en els casos següents:

  • Autoliquidacions sense increment de valor.
  • Autoliquidacions obtingudes per el sistema de càlcul real.
  • Autoliquidacions obtingudes per el sistema de càlcul objectiu, si alguns dels trams no presenta increment de valor i la quota és 0.
  • Autoliquidacions prescrites o no subjectes al impost.

En aquests casos, heu de presentar l’autoliquidació i la documentació acreditativa utilitzant l'opció "annexió de documents" del mateix tràmit.

Tingueu a mà

 

  • Referència cadastral
  • Codi de 20 dígits que identifica el bé immoble. Podeu trobar-la a l'escriptura, a una nota registral o accedint a la Seu del Cadastre http://www.sedecatastro.gob.es.

  • Identificador de l'immoble
  • Codi de 8 números i una lletra que es troba al rebut de l'impost de béns immobles (IBI).

  • Dades de l'escriptura pública
  • Document notarial on consten les dades de la transmissió. Hi trobareu, per exemple, les dades de registre, la referència cadastral, el número de protocol i nom del notari, o les quotes de participació i transmissió de l'immoble.

Qui ho pot demanar?
  • La persona física obligada al pagament de l'impost de la plusvàlua o una persona representant, degudament autoritzada. 
  • Les persones jurídiques i professionals de la gestió, hauran de realitzar el tràmit, necessàriament, de manera telemàtica.

 És necessari saber que, les persones obligades a presentar l'autoliquidació o declaració són:

  • En cas de donació i herència, la persona que adquireix la propietat.
  • En cas de compravenda, la persona que ven la propietat.
  • Si qui transmet o ven és una persona física no resident a Espanya, la persona obligada al pagament serà l'adquirent.

En el tràmit telemàtic haureu de fer constar com a domicili del transmissor l'adreça de l'immoble que es transmet.

Documentació

Si es tracta d’autoliquidacions:

  • Sense increment de valor.
  • Obtingudes pel sistema de càlcul real.
  • Obtingudes pel sistema de càlcul objectiu, si algun dels trams no presenta increment de valor o la quota és 0.
  • Prescrites o no subjectes al impost.

 Haurà d’aportar:

  • Còpia del full d’autoliquidació.
  • Còpia simple de l’escriptura de venta, acceptació d’herència o donació, o documentació acreditativa de la transmissió actual.
  • Còpia simple de l’escriptura de venta, acceptació d’herència o donació, o documentació acreditativa de les adquisicions anteriors.
  • Qualsevol altra documentació acreditativa de la no subjecció al impost, si escau.  

En cas que sigui una autoliquidació per herència i hagueu demanat pròrroga, es necessari indicar la data de presentació al registre.

Heu d'aportar un d'aquests documents:

Heu d'aportar un d'aquests documents:

  • Poder notarial.
  • Autorització de l'empresa o entitat representada signada per la persona representant legal, i el seu document d’identificació si no està signada electrònicament. També caldrà presentar un poder notarial o qualsevol altre document que l’acrediti com a representant legal.
  • Justificant que acredita la inscripció d'una representació en estat vàlid a Representa. Podeu consultar com descarregar el justificant.
  • Declaració signada per la persona representant on consti que està inscrita a l’espai del professional de l’Institut Municipal d’Hisenda.
  • Qualsevol altre document que acrediti legalment la representació.

En el cas de persones menors d’edat espanyoles, a més de la documentació del tràmit, heu d’aportar un d’aquests documents:

  • Llibre de família o certificat literal de naixement.
  • Document o sentència judicial que acrediti la guarda i custòdia.

Si es tracta de persones menors d’edat estrangeres:

  • Persones de menys de 14 anys: llibre de família, o inscripció de naixement, o passaport dels progenitors on constin totes les dades de la persona menor, i, si en tenen, targeta de residència, o passaport, o document d'identitat del país d'origen (aquest darrer document només si pertanyen a la Unió Europea, Suïssa, Noruega, Islàndia o Liechtenstein).
  • Persones de 14 anys o més: targeta de residència, o passaport, o document d'identitat del país d'origen (aquest darrer document només si pertanyen a la Unió Europea, Suïssa, Noruega, Islàndia o Liechtenstein). Si a la documentació de la persona menor no surten totes les dades dels progenitor cal aportar llibre de família, o inscripció de naixement, o passaport dels progenitors on constin totes les dades de la persona menor.
Dates

Per al pagament de l'autoliquidació de plusvàlua:

  • el mes d'agost és hàbil.
  • els dissabtes i festius es consideren inhàbils.

Transmissió entre vius: escriptura, acta judicial, acta d'expropiació, etc.

  • Termini de pagament: 30 dies hàbils a partir de la data del document públic.

Transmissió per defunció: es regeix per l’ordenança vigent en la data de la defunció.

  • Termini de pagament: 6 mesos des de la data de defunció, prorrogables a un any si durant aquests primers 6 mesos la persona interessada presenta la sol·licitud de pròrroga.

Quan es produeixi la divisió judicial de l’herència les persones interessades han de presentar una declaració comunicant a l’Ajuntament de Barcelona el procediment judicial.

S’interromprà el termini de pagament i començarà de nou el dia següent en que sigui ferma la resolució que posi fi al procediment judicial.

Preu

    Tràmit gratuït.

    S’ha de pagar la quota de l’autoliquidació.

Organisme responsable

Accessibilitat

© Ajuntament de Barcelona