Descripció del tràmit
Declaració / Autoliquidació de l'impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (plusvàlua)
Què podeu fer?
-
Pot realitzar una estimació, autoliquidació o declaració de l'impost de plusvàlua.
Una vegada efectuada l'autoliquidació pot pagar a través del mateix tràmit o imprimir-la i pagar en una entitat bancària col·laboradora.
Què necessiteu saber?
Com es fa el tràmit?
-
-
Seleccioni una opció:
- Estimació: permet calcular la quota a pagar pel sistema objectiu i pel sistema real i valorar el més convenient.
- Autoliquidació o declaració: permet obtenir l'autoliquidació o declaració i realitzar el pagament, si és el cas, amb el sistema de càlcul objectiu i amb el sistema de càlcul real.
- Annexió de documentació: permet annexar la documentació requerida una vegada realitzada l'autoliquidació o declaració de l'impost, sempre que s’hagi realitzat a través del tràmit d'internet i no hagin passat més de 60 dies.
-
Ompli el formulari i confirmi les dades.
-
Podeu fer el pagament de l'autoliquidació.
- Al moment, per internet.
- Podeu imprimir el full d'autoliquidació i fer el pagament en una entitat bancària col·laboradora.
I després...
L’autoliquidació, una vegada efectuat el pagament, és el document acreditatiu de la comunicació de la transmissió a l’Ajuntament de Barcelona i no haureu de retornar cap documentació a l'Institut Municipal d'Hisenda, excepte en els casos següents:
- Autoliquidacions sense increment de valor.
- Autoliquidacions obtingudes per el sistema de càlcul real.
- Autoliquidacions obtingudes per el sistema de càlcul objectiu, si alguns dels trams no presenta increment de valor i la quota és 0.
- Autoliquidacions prescrites o no subjectes al impost.
En aquests casos, heu de presentar l’autoliquidació i la documentació acreditativa utilitzant l'opció "annexió de documents" del mateix tràmit.
- Referència cadastral
Codi de 20 dígits que identifica el bé immoble. Podeu trobar-la a l'escriptura, a una nota registral o accedint a la Seu del Cadastre http://www.sedecatastro.gob.es.
- Identificador de l'immoble
Codi de 8 números i una lletra que es troba al rebut de l'impost de béns immobles (IBI).
- Dades de l'escriptura pública
Document notarial on consten les dades de la transmissió.
Hi trobareu, per exemple, les dades de registre, la referència cadastral, el número de protocol i nom del notari, o les quotes de participació i transmissió de l'immoble.
Qui ho pot demanar?
- La persona física obligada al pagament de l'impost de la plusvàlua o una persona representant, degudament autoritzada.
- Les persones jurídiques i professionals de la gestió, hauran de realitzar el tràmit, necessàriament, de manera telemàtica.
És necessari saber que, les persones obligades a presentar l'autoliquidació o declaració són:
- En cas de donació i herència, la persona que adquireix la propietat.
- En cas de compravenda, la persona que ven la propietat.
- Si qui transmet o ven és una persona física no resident a Espanya, la persona obligada al pagament serà l'adquirent.
En el tràmit telemàtic haureu de fer constar com a domicili del transmissor l'adreça de l'immoble que es transmet.
Documentació
Si es tracta d’autoliquidacions:
- Sense increment de valor.
- Obtingudes pel sistema de càlcul real.
- Obtingudes pel sistema de càlcul objectiu, si algun dels trams no presenta increment de valor o la quota és 0.
- Prescrites o no subjectes al impost.
Haurà d’aportar:
- Còpia del full d’autoliquidació.
- Còpia simple de l’escriptura de venta, acceptació d’herència o donació, o documentació acreditativa de la transmissió actual.
- Còpia simple de l’escriptura de venta, acceptació d’herència o donació, o documentació acreditativa de les adquisicions anteriors.
- Qualsevol altra documentació acreditativa de la no subjecció al impost, si escau.
En cas que sigui una autoliquidació per herència i hagueu demanat pròrroga, es necessari indicar la data de presentació al registre.
Heu d'aportar un d'aquests documents:
Heu d'aportar un d'aquests documents:
- Poder notarial.
- Autorització de l'empresa o entitat representada signada per la persona representant legal, i el seu document d’identificació si no està signada electrònicament. També caldrà presentar un poder notarial o qualsevol altre document que l’acrediti com a representant legal.
- Justificant que acredita la inscripció d'una representació en estat vàlid a Representa. Podeu consultar com descarregar el justificant.
- Declaració signada per la persona representant on consti que està inscrita a l’espai del professional de l’Institut Municipal d’Hisenda.
- Qualsevol altre document que acrediti legalment la representació.
En el cas de persones menors d’edat espanyoles, a més de la documentació del tràmit, heu d’aportar un d’aquests documents:
- Llibre de família o certificat literal de naixement.
- Document o sentència judicial que acrediti la guarda i custòdia.
Si es tracta de persones menors d’edat estrangeres:
- Persones de menys de 14 anys: llibre de família, o inscripció de naixement, o passaport dels progenitors on constin totes les dades de la persona menor, i, si en tenen, targeta de residència, o passaport, o document d'identitat del país d'origen (aquest darrer document només si pertanyen a la Unió Europea, Suïssa, Noruega, Islàndia o Liechtenstein).
- Persones de 14 anys o més: targeta de residència, o passaport, o document d'identitat del país d'origen (aquest darrer document només si pertanyen a la Unió Europea, Suïssa, Noruega, Islàndia o Liechtenstein). Si a la documentació de la persona menor no surten totes les dades dels progenitor cal aportar llibre de família, o inscripció de naixement, o passaport dels progenitors on constin totes les dades de la persona menor.
Dates
Per al pagament de l'autoliquidació de plusvàlua:
- el mes d'agost és hàbil.
- els dissabtes i festius es consideren inhàbils.
Transmissió entre vius: escriptura, acta judicial, acta d'expropiació, etc.
- Termini de pagament: 30 dies hàbils a partir de la data del document públic.
Transmissió per defunció: es regeix per l’ordenança vigent en la data de la defunció.
- Termini de pagament: 6 mesos des de la data de defunció, prorrogables a un any si durant aquests primers 6 mesos la persona interessada presenta la sol·licitud de pròrroga.
Quan es produeixi la divisió judicial de l’herència les persones interessades han de presentar una declaració comunicant a l’Ajuntament de Barcelona el procediment judicial.
S’interromprà el termini de pagament i començarà de nou el dia següent en que sigui ferma la resolució que posi fi al procediment judicial.
Preu
Organisme responsable
Accessibilitat
© Ajuntament de Barcelona