La Web de l'Ajuntament de Barcelona


Descripció del tràmit

Devolució de multes, impostos, taxes i preus públics pagats a l'Ajuntament de Barcelona

Què podeu fer?
  • Podeu finalitzar el tràmit per Internet: emplenar el formulari de sol·licitud, adjuntar-hi la documentació necessària i presentar-ho tot al registre telemàtic de l'Ajuntament de Barcelona.

    Amb aquest formulari podeu demanar el retorn de l'import pagat del conceptes següents:

    • Impost sobre activitats econòmiques (IAE)
    • Impost sobre béns immobles (IBI)
    • Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (Plusvàlua)
    • Impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM)
    • Preu públic de recollida de residus
    • Multes, si ha rebut una resolució estimatòria de les al·legacions o recursos presentats
    • Taxa de Serveis Urbanístics

    Per demanar la devolució d'un altre tipus de tribut, taxa o preu públic haureu de fer-ho a través del Registre Electrònic de l'Ajuntament.

Què necessiteu saber?
Com es fa el tràmit?
  1. Empleneu el formulari.

  2. Adjunteu els arxius o fitxers de la documentació necessària pel tràmit. 

  3. Confirmeu-ne les dades i signeu la sol·licitud per presentar-la al registre telemàtic.

     

I després...

Si s’estima la sol·licitud, rebreu una resolució on s'indicarà la manera de proporcionar les dades del vostre compte bancari (per a més informació sobre els mètodes disponibles consulteu el següent enllaç).

Tingueu a mà

 

  • Identificador de l'Impost sobre l'increment del valor dels terrenys o Plusvàlua
  • Codi de números i lletres que es troba a la part superior dreta d'un imprès d'autoliquidació de l'Impost sobre l'increment del valor dels terrenys o Plusvàlua.

  • Matrícula del vehicle
  • Identificador IAE
  • Codi de 7 números i una lletra que es troba a la part superior dreta d'un rebut d'IAE en període voluntari de pagament.

  • Identificador Preu públic residus
  • Codi de 7 números i una lletra que es troba a la part superior dreta d'un rebut del Preu públic per la prestació del servei de recollida de residus en període voluntari de pagament.

  • Identificador de l'immoble
  • Codi de 8 números i una lletra que es troba al rebut de l'impost de béns immobles (IBI).

Qui ho pot demanar?
  • La persona que consta com a titular del rebut a retornar.
  • Les persones jurídiques hauran de realitzar el tràmit, necessàriament, per mitjans telemàtics.
  • El professional de la gestió amb representació fixa del client heu de realitzar aquest tràmit a través de l’espai personal del professional.
Documentació

En tots els casos, caldrà aportar imprès específic de sol·licitud de devolució i còpia de la documentació que justifiqui la vostra petició.

  • Baixa d'activitat: document de baixa de l'IAE (imprès 840) segellat per l'Agència Tributària.
  • Exempció concedida durant els 2 primers anys d'activitat: certificat o resolució de l'Agència Tributària.
  • Bonificació o exempció concedida per l'Institut Municipal d'Hisenda (IMH): resolució de l'IMH per la que es concedeix la bonificació o exempció.
  • Variació de qualsevol element tributari: document de variació d'IAE (imprès 840), segellat per l'Agència Tributària.
  • Import de facturació inferior a 1.000.000 d'euros: certificat o resolució de l'Agència Tributària.

En tots els casos, caldrà aportar imprès específic de sol·licitud de devolució i còpia de la documentació que justifiqui la vostra petició.

  • Concessió de bonificació o exempció: resolució estimatòria.
  • Duplicitat de liquidacions per segregació de l'immoble: rebuts pagats.
  • Resolució de la Dirección General del Catastro: resolució.

En tots els casos, caldrà aportar imprès específic de sol·licitud de devolució i còpia de la documentació que justifiqui la vostra petició.

  • Duplicitat d'autoliquidacions per la mateixa transmissió: còpia de la escriptura i de les autoliquidacions pagades. 
  • Error en la quota de participació: còpia de la escriptura.
  • Error en les dades de transmissió o adquisició: còpia de la escriptura

En tots els casos, caldrà aportar imprès específic de sol·licitud de devolució i còpia de la documentació que justifiqui la vostra petició.

  • Baixa per cessió a Barcelona de Serveis Municipals (BSM) o a la Guàrdia Urbana: document de cessió segellat per BSM o Guàrdia Urbana.
  • Canvi de domicili del vehicle: per atendre la sol·licitud, és necessari que el canvi de nom consti al Registre de Vehicles de la Direcció General de Trànsit. Per a més informació, consulteu el web de la DGT.
  • Error en les característiques tècniques del vehicle: fitxa tècnica del vehicle.
  • Error en l'import autoliquidació: fitxa tècnica del vehicle.
  • En els casos de baixa definitiva, baixa temporal per sostracció del vehicle o transferència, no s'ha d'adjuntar documentació.

En tots els casos, caldrà aportar imprès específic de sol·licitud de devolució i còpia de la documentació que justifiqui la vostra petició.

  • Baixa de l'activitat: document de baixa de l'activitat (imprès 840, 036, 037), segellat per l'Agència Tributària.
  • Baixa per dissolució de la societat: escriptures de dissolució, fusió o absorció
  • Variació de qualsevol element tributari: documentació de variació d'IAE (imprès 840, 036, 037), segellat per l'Agència Tributària.
  • Agrupació d'activitats: imprès de sol·licitud d'agrupació
  • Reducció del 10% per acord cívic: certificat de col·legiació o del gremi

Cal aportar:

En tots els casos, caldrà aportar imprès específic de sol·licitud de devolució i còpia de la documentació que justifiqui la vostra petició.

  • En cas d'haver pagat el rebut per duplicat, adjunteu els rebuts pagats.
  • En cas d'haver obtingut una resolució estimatòria anul·lant la multa, adjunteu la resolució.
  • En el cas de les multes per la Covid-19 no és necessari adjuntar cap document.

En tots els casos, caldrà aportar imprès específic de sol·licitud de devolució i còpia de la documentació que justifiqui la vostra petició.

En cas de defunció de la persona titular del rebut del tribut o de la multa amb dret a devolució haureu d'aportar també:

  • Fotocòpia del NIF de l'hereu o l'hereva que sol·licita la devolució.
  • Fotocòpia de l'escriptura d'acceptació d'herència.
Dates

El dret a sol·licitar la devolució d'ingressos prescriu als 4 anys des de la data de l'ingrés o pagament.

Preu

    Tràmit gratuït.

Organisme responsable

Accessibilitat

© Ajuntament de Barcelona